سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

زمین شناسی سنگ

درباره سنگ
انواع الماس
سنگ شناسى توصیفى (Petrography)
مطالعه و بررسى سنگ‌ هاى آذرین ، دگرگونى و رسوبى ، پس از آماده‌سازى و تهیه مقاطع میکروسکوپى ، تعیین بافت ، پاراژنز کانى‌شناسى و نام‌گذارى آنها .
سنگ شناسی توصیفی قسمتی از سنگ شناسی است که درآن راجع به ترکیب ، مشخصات و طبقه بندی سنگها صحبت می شود. در سنگ شناسی توصیفیبسته به دقت مورد نظر از چشم غیر مسلح یا حداکثر باذره بین دستی ،میکروسکوپ ،تجزیه شیمیایی،دیفراکسیون اشعه ایکس و ... استفاده به عملمی‌آید .
 
 سنگ شناسى منشایى (Petrology)  
در این بخش واحدهاى آذرین و دگرگونى با بازدیدهاى صحرایى مورد مطالعه و نمونه‌بردارى قرار مى‌گیرند . سپس نمونه‌هاى اخذ شده از نظر بافت و ترکیب کانى‌شناسى ، شیمى کانى‌ ها ، ژئوشیمى کل سنگ‌ ، ژئوشیمى ایزوتوپى مورد مطالعه قرار مى‌گیرند . با بهره‌ گیرى از اطلاعات آزمایشگاهى و صحرایى شرایط حاکم بر دگرگونى و ماگماتیسم از نظر دما ، فشار فوگاسیته اکسیژن ، وآب تعیین مى‌گردد‌. در مورد سنگ‌هاى دگرگونى تعیین نوع دگرگونى و درجه دگرگونى مورد بررسى قرار مى‌گیرد . در نهایت با بهره‌گیرى از اطلاعات فوق‌الذکر خاستگاه ماگمایى ( سنگ‌هاى آذرین ) و پروتولیت اولیه (سنگ‌ هاى دگرگونى ) و جایگاه تکتونیکى و پتروژنز آن معرفى مى‌شود .   
 
بررسى ارتباط ماگماتیسم وکانى‌زایى
در این بخش با بررسى‌ هاى صحرایى و آزمایشگاهى ارتباط زایشى سنگ‌ هاى آذرین و کانى‌ زایى مطالعه مى‌ گردد و در نهایت الگو‌هاى لازم جهت اکتشاف مواد معدنى در اختیار زمین‌شناسان اکتشافى قرار مى‌گیرد .
 
 بررسى فعالیت آتشفشانى نیمه فعال کشور
در این بخش آتشفشان‌هاى نیمه فعال مثل دماوند ، سبلان و …. از نظر آبهاى معدنى ، خروج گازها و احتمالاً خروج مواد مذاب مورد بررسى قرار مى‌گیرند و با بهره‌گیرى از روش‌‌ هاى ژئوفیزیکى و ژئوشیمیایى احتمال فعایلت دوباره آنها تجزیه و تحلیل و اعلام مى‌گردد .
 
انواع سنگ ها  
سنگ ها اجسام طبیعى اى هستند که از مجموعه یک یا چند کانى تشکیل شده اند. سنگ هاى موجود در زمین را به سه دسته تقسیم مى کنند
۱- سنگ هاى آذرین: این نام به سنگ هایى اطلاق مى شود که از انجماد ماگما و یا سرد شدن یک سیال داغ ایجاد شده باشند.
۲- سنگ هاى رسوبى: این سنگ ها در نتیجه رسوب موادى که از قسمت هاى مختلف زمین، مثل کوه ها، حاصل شده تولید مى شوند.
3- سنگ هاى دگرگونى: اگر سنگ هاى رسوبى ویا آذرین تحت تاثیر یک یا چند عامل فشار، دما و محلول هاى گرمایى قرار گیرند، به سنگ هاى دگرگونى تبدیل مى شوند.
لازم به توضیح است که حدود ۷۵ درصد سنگ هاى پوسته را سنگ هاى رسوبى و ۲۵ درصد بقیه را سنگ هاى آذرین و دگرگونى تشکیل مى دهند. البته هر چه عمق بیشتر شود این درصد به نفع سنگ هاى آذرین تغییر مى کند.
 
اشتقاق و جابجایى قاره ها
در سال ۱۹۱۲آلفرد وگنر ژئوفیزیکدان و هواشناس آلمانى با ارائه یک سخنرانى وانتشار کتابى با عنوان " منشا قاره ها و اقیانوس ها " نظریه اشتقاق قارهاى را براى اولین بار و به طور جدى مطرح کرد. وى بر اساس شواهد گردآورى کرده خود اعتقاد داشت که در گذشته قاره ها توده اى یکدست و به هم پیوسته بوده اند و قاره هاى جنوبى امروزى در پیرامون قطب جنوب آن زمان و قاره هاى شمالى نیز در استوا قرار داشته اند.وگنر این مجموعه قاره اى را پانژه آ (Pangaea) به معنى " تمام زمین" نامید و اقیانوس دربرگیرنده آن را پانتالاسا (Panthalassa) نام نهاد.
این ابر قاره در حدود ۲۰۰ میلیون سال پیش یعنى اوائل دوران دوم در مناطق گوناگونى دچار شکستگى شد و قطعات حاصل، از آن زمان به کندى اما پیوسته در حال پراکنده شدن بر روى سطح کره زمین هستند.
الکساندر دوتوا زمین شناس آفریقاى جنوبى در سال ۱۹۳۷در کتاب " قاره هاى سرگردان ما " نظریه جدایش قاره اى را به گونه اى جدید مطرح ساخت که بر اساس آن ، در آغاز دو ابرقاره اصلى به نام هاى لوراسیا(Laurasia) در شمال و گندوانا(Gondwana) در جنوب وجود داشته اند و بین آنها را اقیانوسى به نام تتیس (Tethys) در بر مى گرفته است . ابر قاره شمالى در بر دارنده امریکاى شمالى ، گرینلند، اروپا و آسیا و ابرقاره جنوبى شامل امریکاى جنوبى ، قطب جنوب، افریقا، ماداگاسکار، هند و استرالیا بود.
 
کمربند هاى کوهستانى
کمربند هاى اصلى کوهستانى از زنجیره هایى بلند و کشیده به طول هزاران کیلومتر از رشته کوه ها تشکیل مى شوند. یک رشته کوه معمولا از کوه هاى نزدیک به هم و موازى با یکدیگر تشکیل مى شود که از دگرشکلى شدید بخشى از پوسته و یا فعالیت گسترده آذرین بوجود آمده اند. واضح ترین جلوه از کمربند کوهزایى، کمربند کوهزایى آلپ – هیمالیا است. این کمربند از رشته کوه هاى متعددى تشکیل شده است و از کمربند هاى جوان کوهزایى به شمار مى رود. رشته کوه هاى اورال، آپالاش و اسکاندیناوى از رشته کوه هاى قدیمى هستند.
دیووى و برد (Dewey & Bird) در سال ۱۹۷۱اختصاصات زیر را براى رشته کوه ها عنوان کردند:
۱- رشته کوه ها اشکال خطى ، کشیده و کمانى هستند.
۲- رشته کوه ها داراى شکل دورنى پیچیده مى باشند و راندگى و انتقال باعث شده تا سنگ هاى بسیار متفاوت در کنار یکدیگر قرار گیرند، به طوریکه ارتباط اولیه آنها از بین رفته است.
۳- کوتاه شدگى لایه ها و پوسته در رشته کوه ها مشاهده مى شود.
۴- رشته کوه ها داراى الگو هاى نامتقارن دگرشکلى و دگرگونى هستند.
۵- کمربند هاى کوهزایى بیشتر از سنگ هاى رسوبى تشکیل شده اند و در جهت عمود بر کمربند تغییر ضخامت نشان مى دهند.
۶- سنگ هاى رسوبى موجود در چین خوردگى ها اغلب منشا دریایى داشته و پى سنگ زیرین کوه ها عمدتا قاره اى است ، اما گاهى سنگ هاى افیولیتى نیز به عنوان پى سنگ دیده مى شوند.
۷- سنگ هاى رسوبى در دوره هاى بسیار طولانى رسوب کرده اند. در حالى که دگرشکلى و دگرگونى آنها در زمانى نسبتا کوتاه رخ داده است.
 

گوهرآرا

نويسنده مطلب زمین شناسی سنگ

نظرات ( ۱ )

  1. سیاوش
    ۰۵ خرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۵

    سلام ؛

    این مطلبتم با حال بود ، خوشحال می شم از آخرین پست سایت من هم دیدن کنی

    عنوان مطلب : تست هوش - مربع بعدی کدام است ؟


    خوشحال می شم نظرت را راجع به این مطلب بدونم .


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی