سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

خانواده انواع کوارتز

خانواده  انواع کوارتز

  انواع کوارتز

ضریب شکست: 1/544-1/553

سیستم کریستالی: هگزاگونال

شفافیت: شفاف تا کدر

فلورسنسی: ضعیف تا بی اثر

وزن مخصوص: 2/66

سختی: 7

سیستم کریستالی: هگزاگونال

کوارتز( بر اساس لغتی به زبان اسلاوی به معنی سخت نام گذاری شده) نامی برای گروهی از کانی ها با ترکیب شیمیایی (Sio2) یکسان و خواص فیزیکی مشابه است.

این خانواده جزو سنگ های نیمه قیمتی محسوب شده و رنگ های مختلف آن در جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به رنگ های متفاوت آن دارای نام های تجاری مختلفی هستند.

کوارتز یک ویژگی خاص دارد که آن خاصیت پیزو الکتریسیتی است ، به این معنی که هنگامی که تحت فشار یا جریان الکتریسیته قرار می گیرد، الکتریسیته ساکن تولید می کند. به همین دلیل در ساعت های کوارتز و سایر وسایل کنترل کننده فرکانس به کار می رود.Rock Crystal (دُر کوهی)

این نام برای سنگ های شفاف و بی رنگ خانواده کوارتز استفاده می شود و توسط کوهنوردان یونان قدیم کشف شد که تصور میشد یخی است که هیچگاه آب نمی شود.

این نوع رنگ از خانواده کوارتز اغلب به صورت صفحه دار ویا به صورت کروی برش می خورند.نوع برش خورده آن، به دلیل بی رنگی طبیعی،پاکی و سختی خوب می تواند به عنوان شبه الماس مورد استفاده قرار گیرد.

اغلب کوارتز های بی رنگ به صورت شفاف دارای ناخالصی هایی هستند که با چشم غیر مسلح دیده می شوند که به آنها Sagnetic Quartz می گویند.گوهرشناسیگوهرشناسی

  انواع کوارتز

Rutile معروف ترین ناخالصی در کوارتز بی رنگ است. ناخالصی Rutile می تواند همانند ناخالصی های مویی شکل تا سوزنی شکل نازک باشند. ناخالصی های سوزنی شکل به دسته ای از کاه یا گندم شباهت دارد. این ناخالصی ها نباید زیاد نازک بوده و پخش نشده باشند.

  انواع کوارتز

ناخالصی های مویی شکل به رنگ قرمز یا طلایی کوارتز Rutilated نامیده می شوند.

از مهمترین منبع کوارتز بی رنگ در حال حاضز، برزیل، ماداگاسکار، سوئیس و آمریکا هستند.گوهرشناسیگوهرشناسی


Amethyst (اَمِتیست)

  انواع کوارتز

برای قرن ها Amethyst های با کیفیت در جواهرات مذهبی و تاج های سلطنتی مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه آمتیست یکی از محبوترین سنگ های رنگی و یکی از با ارزش ترین سنگ های خانواده کوارتز است.

سنگ های ارغوانی رنگ دیگری همچون Sapphire و Tanzanite وجود دارند اما امتیست دارای رنگ ارغوانی یکدستی است. این رنگ امتیست در بهترین کیفیت از ارغوانی مایل به بنفش تا ارغوانی مایل به قرمز بوده و در نوع تجاری آن تا بنفش مایل به خاکستری می باشد. درجه تیرگی و روشنی رنگ (Tone) آن هم می تواند از روشن تا خیلی تاریک تغییر کند. دلیل این گستردگی رنگ، عموماً غلظت بسیار زیاد در نوک کریستال امتیست بوده و سایر قسمت های آن بی رنگ است. درحقیقت رنگ امتیست نتیجه پرتوافکنی طبیعی بر عنصر آهن موجود در ترکیب شیمیایی آن می باشد.

آن دسته از امتیست هایی که دارای مقداری از رنگ قهوه ای هستند، از ارزش پایین تری برخوردار می باشند.

تمام امتیست هایی که به صورت صفحه خورده برش می خورند دارای پاکی خوبی بوده و سایر امتیست ها با ناخالصی های زیاد به صورت دامله برش می خورند. قابل ذکر است که امتیست های با کیفیت به صورت برش های صفحه دار فانتزی (به غیر از برش برلیان) تراش می خورند.

کشورهای برزیل و زامبیا از منابع مهم تولید امتیست محسوب می شوند.گوهرشناسیگوهرشناسی


Citrine (سیترین)

  انواع کوارتز

این رنگ از خانواده کوارتز سنگ های شفاف از رنگ زرد کم رنگ تا نارنجی مایل به قهوه ای هستند. رنگ فریبنده آن باعث شده است که پر فروش ترین سنگ زرد تا نارنجی رنگ موجود در بازار های جهانی می باشد. از این رنگ خانواده کوارتز به عنوان شبه سنگ هایی برای توپاز و حتی یاقوت زرد استفاده می شود.

رنگ زرد سیترین از آهن موجود درآن ناشی می شود. زرد غلیظ تا نارنجی مایل به قرمز بدون تکه رنگ قهوه ای در سیترین نیز به چشم می خورد.

امروزه به دلیل کمیاب شدن سیترین طبیعی، امتیست های بدون کیفیت و به رنگ بنفش کم رنگ را با حرارت مورد بهسازی با حرارت قرار داده و به زرد یکدست تبدیل می کنند و به جای سیترین در بازار به فروش می رسانند.

بزرگترین معدن طبیعی سیترین در کشورهای بولیویا، اسپانیا، ماداگاسکار، مکزیک و اروگوئه است و اکثر امتیست های معادن برزیل هم به صورت بهسازی شده با حرارات به سیترین تبدیل می شوند.گوهرشناسیگوهرشناسی


Ametrin (اَمِترین)

  انواع کوارتز

نام تجاری برای سنگی شفاف و در دورنگ را امترین می نامند. این سنگ ترکیبی از سیترین و امتیست است.

بهترین رنگ آن ترکیبی از نارنجی تیره تا متوسط و صورتی روشن تا تیره یا صورتی مایل به بنفش است. سنگ های بزرگ آن بیشتر از 5 قیراط وزن دارند. به منظور نشان دادن دو رنگی آن معمولاً هم به صورتی مستطیل شکل برش می خورند.

تنها یک معدن طبیعی در شرق بولیویا در آمریکای جنوبی برای امترین وجود دارد. با کمک بهسازی می توان امترین هایی از کوارتز ساخت که دو رنگی آنها طبیعی نیست.

قابل ذکر است که اکثرامترین های موجود در بازار به روش حرارت یا پرتو افکنی یا ترکیبی از هر دوی آنها مورد بهسازی قرار گرفته اند.گوهرشناسیگوهرشناسی


Smokey Quartz (کوارتز دودی)

کوارتز

این رنگ از خانواده کوارتز از قهوه ای مایل به زرد روشن یا نارنجی-قهوه ای تا قهوه ای تیره است که بیشتر به رنگ مشکی دیده می شود. کوارتز دودی با رنگ قهوه ای بسیار تیره را Marion می نامند.علت رنگ آن پرتوافکنی به صورت طبیعی است. با کمک پرتوافکنی در آزمایشگاه می توان کوارتز های بی رنگ را به کوارتز دودی تبدیل نمود.گوهرشناسیگوهرشناسی


Rose Quartz (کوارتز صورتی)

  انواع کوارتز

اسم این سنگ از رنگ آن گرفته شده است، رنگی از صورتی بسیار روشن تا صورتی متوسط تیره. به دلیل آنکه از کیفیت خوبی برخوردار هستند به صورت صفحه دار برش می خورند.

هنگامیکه این سنگ دارای ناخالصی هایی باشد ممکن است پدیده ستاره ای را نشان دهد که به همین علت آن ها را به صورت دامله برش داده تا پدیده را نشان دهد. از معادن آن می توان به برزیل، هند، ماداگاسکار و سریلانکا اشاره نمود.



خواص وفواید انواع کوارتز 


خواص وفواید:(کوارتز دودی)

کوارتز دودی سبب تقویت ماهیچه ها،عضلات بدن ،رفع انقباض وگرفتگی آنها میشود وبه رباط ها وزانوها نیرو میدهد،همچنین سنگی درد زداست که دردهای کمر وعضلات راتسکین میدهد.


همراه داشتن کوارتز دودی برای کسانی که اندامی ضعیف دارند مناسب است چراکه باانرژی مثبت فراوانی که انتقال میدهدسبب تقویت قوای بدن آنهامیشود.استفاده ازاین سنگ رابرای کسانی سفارش می کنند که دچار منفی بافی وافسردگی گردیده اند وناامیدند.


همراه داشتن کوارتز دودی درطول روز برای افزایش اراده وقدرت تصمیم گیری مناسب است وسپ محافظی در برابرنیروهای منفی وتشعشات میباشد.


خواص وفواید:(کوارتز آبی)


کوارتز آبی سبب تقویت سیستم ایمنی بدن بویژه دربرابر اشعه های مضر میگرددلذاقرار دادن آن درکنار تلویزیون ، کامپیوترو... مناسب است.


این سنگ برچاکرای گلو بسیار تاثیرگذاربوده وحنجره وریه ها را تقویت می کند.استفاده ازآن برای دفع افسردگی دلتنگی بویژه برای کسانی که درغربت به سر میبرند مفیداست.


خواص وفواید:(کوارتزصورتی)


کوارتز صورتی با انرزی فراوانی که از خود می پراکند برای تقویت قلب،پایین آوردن فشار خون وتنظیم دستگاه گردش خون وباز شدن گرفتگی رگها ودرمان بیماریهای قلبی وسرطان خون مفید است.


همچنین ازاین سنگ قرنها برای درمان مشکلات نازایی وتقویت قوه باروری هریگ از جنسیتها استفاده می کردند.اگراز بیخوابی وآشفتگی روحی درهنگام استراحت خود رنج می برید برروی زمین دراز کشیده واین سنگ را دردست بگیرید وبراحتی استراحت کنید.


همراه داشتن این سنگ افسردگی ودل نگرانیهای درونی راازبین می برد وفشارهای روحی وارد شده رادرمان می کند.همراه داشتن آن رابرای کسانی سفارش می کنند که روحیه خشک وسرد وبی احساسی دارندچرا که روحیه بخشش،محبت،دوست داشتن وعشق ورزی رادر آنها می افزاید.


خواص وفواید:(کوارتز شیری یاشفاف)


امروزه بطوروسیعی ازکوارتز شیری برای درمان استفاده می کنندلذا به آن کوارتز شفابخش می گویند.


کوارتز شیری درهرجای بدن که قرار گیرد انرژی آن قسمت رافوق العاده افزایش می دهدلذا برای رفع خستگی و ترمیم وبازیابی قوا مناسب است.


کوارتز شیری سیستم عصبی بدن راتقویت می کند وغدد وهورمونها را فعال وتنظیم می نماید.رومیان نیز در گذشته برای کاهش تب،درد و ورم از آن استفاده میکردندبطوریکه هنگام تب قطعه ای کوارتز را روی زبان بیمار می گذاشتند.


گوهرآرا

نويسنده مطلب خانواده انواع کوارتز

نظرات ( ۵ )

  1. کامبیز زارعیان
    ۲۲ شهریور ۹۵ ، ۱۹:۴۴

    باسلام 

    من به راهنمائی شما جهت فروش چند تن کوارتز شیری نیاز دارم .
    خودتان یا هر جای دیگر .و به چه قیمتی میتوانم بفروشم

    • گوهرآرا
      ۲۲ شهریور ۹۵، ۲۰:۲۳

      نمونه یا عکس بدین

      09353369949 تلگرام

  2. یاسان عبدالهی
    ۱۳ مهر ۹۶ ، ۲۰:۵۴

    سلام.

    از وبلاگ اینانا yasan26.blogfa.com
    l1kg سنگ شفاف و با خاصیت الکتریسیته ساکن ، چگالی 2.50الی2.80 ودر رنگ های سفید ،سفید کرمی ،یا سیاه کمرنگ 
    در بعضی جاها سبز بسیار کم رنگ هستند( یا سنگ کهربا سقز می باشند ، که در حدودبیش از100میلیون سال قبل هستند،
    یا سنگ اوپال یا چشم گربه است ) در صفحه اصلی وبلاگ من یک تکه به وزن 500g  وچگالی 2.60 در صفحه اصلی دربین دیگر سنگ ها مشخص است ، در صورت خریداری این سنگ ها از طرف شما یا شخصی با قیمت مناسب فروخته خواهد شد.
    به شرط آزمایش ، اصل و طبیعی و تراش نخورده.
    تشکر  .یاسان . تماس با وبلاگ یا شماره ها 09360567237 .  

    • گوهرآرا
      ۲۸ آذر ۹۶، ۱۱:۳۴

      09353369949 تلگرام

  3. حسین
    ۰۵ بهمن ۹۷ ، ۱۸:۵۴

    سلام میخاستم قیمت گوارتز بنفش شفاف روبدونم 

    • گوهرآرا
      ۱۰ دی ۰۲، ۱۱:۳۰

      امیتیست از قیراط 50 تومن هست تا 150 تومن

  4. امیر ارشیا
    ۰۶ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۳۴

    من یک کلکسیون با سنگ های پیریت امیتیست عقیق سلزیوم  اوپال درکوهی یاقوت کبود یشم  کلسیت کوارتز شجر عقیق سلیمانی کوارتز دودی رز کوارتز

    دارم چه سنگی بخرم که برایم تنوع داشته باشد 

    • گوهرآرا
      ۳۰ آبان ۰۲، ۱۱:۱۶

      سلام لطفا عکس بفرستید

      09146068609
      تلگرم یا واتساپ

  5. امیر ارشیا
    ۰۶ اسفند ۹۸ ، ۱۷:۵۲

    ام ام ام طول کشید هههههااااام

     

    • گوهرآرا
      ۳۰ آبان ۰۲، ۱۱:۰۲

      سلام لطفا تماس بگیرید 09146068609

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی