سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

خواص سنگ زمرد EMERALD

خواص سنگ زمرد  EMERALD :

خواص سنگ زمرد  EMERALD

ایجاد تعادل و تنظیم چاکرای چهارم


در اسطوره شناسی باستان می خوانیم که "مرکری" ، یکی از خدایان قدیم معروف به پیامبر، همواره در سفرها زمرد همراه داشته است.


زمرد را سنگ محافظ مسافران می خوانند.


یکی از حقایق عجیب در مورد زمرد اینست که اگر در معرض حرارت قرار گیرد، عرق می کند یا آب پس می دهد. در متون باستانی نیز به این ویژگی فوق العاده اشاره شده است


این سنگ در عهد باستان ارزش بالایی داشته است و در مصر باستان که برای اولین بار از همین کشور استخراج شد، به عنوان زیور آلات مقدس استفاده می شده است


زمرد با سایه ای سبز رنگ، بسیار با ارزشتر از الماس است. مرغوبترین زمرد در امریکای جنوبی در کلمبیا یافت می شود. مدت چهارصد سال است که از معادن این کشور، زمرد استخراج می شود.


زمرد سنگ عشق و خیال و شادی است

زمرد

پاکی، غیب بینی، حافظه قوی و ایمان برای شخص به ارمغان می آورد

 

زمان مدیدی است که سمبل امید است و عده زیادی آن را سنگ پیشگویی نیز می خوانند.


تسکین دهنده ذهن نا آرام نیز هست و برای دارنده اش، منطق و خرد و حکمت می آورد.


گفته می شود نیروی زمرد به هنگام بهار قویتر می شود.


در بسیاری از فرهنگها، زمرد سمبل باران حاصلخیز کننده و در مسیحیت نماد ایمان و امید است.


معروف است که زمرد، قلب فیزیکی و عشق عاطفی را التیام می بخشد.


اگر در انگشت سبابه دست چپ درمانگر باشد، می تواند کمردرد را بهبود بخشد به این ترتیب که بیمار روی شکم دراز بکشد و درمانگر انگشتر حاوی زمرد را در فاصله دو اینچی ستون فقرات بیمار نگه دارد و به آرامی دایره های کوچکی رسم کند.


سنگ پرقدرتی است که می تواند چشمها، قلب، سیستم ایمنی و عصبی را تقویت کند.

زمرد

قدرت زمرد به هنگام ماه بدر بیشتر می شود.


بعضی فرهنگها بر این باورند که زمرد می تواند هر گونه بیماری چشمی را مداوا کند به اینصورت که زمرد را به مدت یک شب در ظرفی محتوی آب قرار داده و روز بعد آن آب را روی چشم بپاشند.


اگر زمرد را به معشوق هدیه بدهید او به شما نزدیکتر می شود


زمرد بین دو فرد پل می زند و با عشق مرتعش می شود و انرژی آزاد می کند.


زمرد انرژیهای منفی را دفع کرده و دید معنوی را تقویت می کند. به پیشگویی آینده کمک می کند.


زمرد در مراسم و اوراد برای رونق بخشیدن به کسب و کار و استفاده می شود.


آنطور که جادوگران با تجربه می گویند، اگر زمرد با مس یا نقره همراه شود، نتایج بهتری حاصل می آید و اگر روی فلز کار شود، شهود و الهامات و روشن بینی دارنده اش را تقویت می کند. 


خواص سری زمرد

زمرد

ازدیاد محبت بین زن و مرد ، توانگری و ثروت ، نماد عشق و باروری و دانایی و امید و برکات ، خوشبتی و قدرت جاودانگی ، هماهنگ کننده جسم ، قلب و روح ، ضد پیری ، انرژی بخش ، افزایش ادراکات شهودی ونبوغ ، دور کننده حشرات ، ، محافظ در برابر امواج و موجودات منفی ، تخیل ، الهام بخش ، 

تقویت : نهان بینی ، حس همدردی ، ضریب هوشی ، معده ، صداقت، مغز ، چشم ، قلب ، حس عشق ورزی ، کلیه ، پشت ، حافظه ، قدرت بیان ، دندانها، سیستم ایمنی بدن ، ترشح تیروئید ، ارتباطات ، سیستم لنفاوی . 

تسکین درد های : ستون فقرات ، مفاصل ، رماتیسمی ، سر ، زایمان ، معده.

 


خواص طبی زمرد

زمرد

حکمای ایرانی و یونانی خواص طبی زمرد را به این ترتیب می دانند. هر کسی زمرد را به همراه داشته و یا آن را به شکل دارو استفاده نماید، ناراحتی و درد معده او را درمان می نماید، حرکت نبض را تیز و عادی می سازد، روح را تقویتی نماید.


زمرد سنگی بسیار پرانرژی و دارای خواص فراوانی است. استفاده از این سنگ برای جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری صرع بسیار فایده دارد. به ویژه برای کسانی که زمینه ارثی این بیماری در آن ها وجود دارد. به همین دلیل، در گذشته نیز پادشاهان در هنگام تولید فرزندانشان تکه ای زمرد را بر گردن آنان می آویختند تا به صرع مبتلا نشوند، اما برای کسانی که به بیماری صرع مبتلا شده اند، چندان کارساز نیست. 

همچنین قرار دادن زمرد بر روی چاکرای سر و تاجی برای درمان بیماری پارکینسون مفید است؛ زیرا برای برقراری تعادل در سیستم عصبی بسیار اهمیت دارد و علاوه بر جلوگیری از حمله های عصبی، دردهای عصبی را نیز می کاهد. آویختن زمرد بر گردن و هم چنین گذاشتن آن بر چاکرای قلب در درمان گرفتگی رگ ها و بیماری های خونی و نیز درمان ضعف عضلات قلبی و تپش قلب و تقویت آن، بسیار مفید است. 

از دیگر خواص زمرد که بسیار به آن اشاره شده، مفید بودن آن برای دستگاه گوارش است. گذاشتن آن بر روی چاکرای خورشیدی، مجاری کیسه صفرا را پاک و فعال می کند و سبب تقویت معده و درمان زخم معده می شود. 

استفاده از زمرد برای درمان خونریزی داخلی به ویژه اسهال خونی مفید است. نگاه به آن نور چشم را زیاد کرده و آب زمرد بیماری های چشمی را بهبود می بخشد. 

هم چنین همراه داشتن این سنگ برای زنان حامله مفید است و بستن زمرد بر ران زن حامله در هنگام زایمان، زاییدن را آسان می کند. 

زمرد دو نیروی انرژی بخش و آرام بخش دارد و برای تسکین درمان دردهای ناحیه ستون فقرات و عضلات، گذاشتن مستقیم سنگ زمرد بر قسمت های دردناک و ماساژ با آن مفید است.

 


زمرد در تاریخ و فرهنگ ملل مختلف

زمرد

زمرد (EMERALD) مترادف‌ رنگ‌ سبز است. این‌ گوهر زیبا که‌ همرنگ‌ طبیعت‌ و رنگ‌ زندگی‌ است‌ برای‌ ما ایرانیان‌ شکوه‌ و جلوه‌ای‌ خاص‌ دارد و رنگ‌ آن‌ گنبدهای‌ سبز و مقدس‌ ائمه‌ را تداعی‌ می ‌کند. به‌ همین‌ دلیل‌ بسیاری‌ از خانواده‌ها ترجیح‌ می‌دهند به‌ عروس‌ سرویس‌ زمرد هدیه‌ بدهند. 


در فرهنگ‌ های‌ مختلف، اعتقادات‌ متفاوتی‌ درباره‌ ی زمرد وجود دارد و انسان‌ ها خواص‌ حیرت ‌آوری‌ برای‌ آن‌ متصور بوده‌اند؛ برای‌ مثال‌ مصریان باستان‌ در دهان‌ مرده‌ زمرد قرار می ‌دادند تا در آن‌ دنیا بهتر تکلم‌ کند و نیز معتقد بودند این‌ سنگ‌ باعث‌ باروری‌ می ‌شود. همچنین‌ برای‌ درمان‌ چشم‌ از آن‌ استفاده‌ می‌ کردند. در بعضی‌ جوامع‌ به‌ عنوان‌ پادزهر و برای‌ درمان‌ بیماری‌ صرع‌ یا بیماری‌ های‌ معده‌ استفاده‌ می ‌شده‌ است‌ و معتقد بوده‌اند که‌ زمرد باعث‌ تقویت‌ حافظه‌ و دور کردن‌ ارواح‌ خبیث‌ و نیز تقویت‌ عشق‌ می‌ شود.

در یونان‌ باستان‌ زیورآلات‌ نقش‌ بزرگی‌ به‌ عنوان‌ سمبل‌ قدرت، سلامتی‌ و ثروت‌ داشت‌ و معتقد بودند که‌ اگر شخصی‌ قطعه‌ ای‌ زمرد زیر زبان‌ خود داشته‌ باشد از دید مخفی‌ می‌ ماند؛ به ‌علاوه، دارندهِ زمرد را صاحب‌ ثروت، رفاه‌ و قدرت‌های‌ مافوق‌ طبیعی‌ می دانستند. 


زمرد و آکوامارین‌ AQUAMARINE جزو گروه‌ بریل‌ BERYL هستند و گرانبهاترین‌ سنگ‌ این‌ گروه‌ زمرد است. رنگ‌ سبز زمرد در مقابل‌ نور طبیعی‌ یا نور مصنوعی‌ و یا حرارت‌ تغییر ناپذیر است. البته‌ حرارت‌های‌ بسیار بالا آن‌ را دگرگون‌ می‌کند. بلورهای‌ زمرد ناخالصی‌های‌ متعددی‌ از قبیل‌ گاز، مایعات‌ و حباب‌ دارند که‌ هر چه‌ این‌ ناخالصی‌ها بیشتر باشد، زمرد مات‌ و کـِدرتر خواهد بود. البته‌ اکثر زمردها ناخالصی‌ دارند که‌ جواهر فروشان‌ اصطلاحاً به‌ آن‌ «یخ» می‌ گویند. یکی‌ از راه‌های‌ تشخیص‌ زمرد اصل‌ از زمرد بدلی‌ و ساختگی‌ ،همین‌ ناخالصی‌ هاست.

 


معادن زمرد

زمرد

اولین‌ معادن‌ زمرد در عصر باستان‌ و در جنوب‌ مصر کشف‌ شده‌ که‌ در مقایسه‌ با زمردهای‌ امروزی‌ کیفیت‌ پایین ‌تری‌ داشته‌ است. امروزه‌ مهم ‌ترین‌ معدن‌ زمرد جهان‌ در کشور کلمبیا قرار دارد که‌ از قرن‌ شانزدهم‌ به‌ بعد، از آن‌ استخراج‌ می ‌شود. پیش‌ از آن‌ نیز به‌ وسیله‌ مردم‌ بومی‌ آن‌ یعنی‌ قوم‌ «اینکا» بهره برداری‌ می ‌شده‌ است. یکی‌ از معادنی‌ که‌ زمرد مرغوب‌ با کیفیت‌ عالی‌ از آن‌ استخراج‌ می‌ شود معدن‌ موزو(MUZO)  است‌ که‌ زمرد شفاف‌ با رنگ‌ سبز سیر دارد. دیگر معدن‌ معروف‌ زمرد در کلمبیا، شیور(CHIVOR)  است‌ که‌ استخراج‌ از آن‌ چند قرن‌ است‌ ادامه‌ دارد. دیگر معادن‌ مهم‌ زمرد در برزیل، پاکستان، افغانستان، روسیه، زامبیا، استرالیا، ماداگاسکار، تانزانیا، هندوستان‌ و اتریش‌ قرار دارند.

 


سرگذشت زمرد


در فرهنگ‌ های‌ مختلف، اعتقادات‌ متفاوتی‌ درباره‌ ی زمرد وجود دارد و انسان‌ ها خواص‌ حیرت ‌آوری‌ برای‌ آن‌ متصور بوده‌اند؛ برای‌ مثال‌ مصریان باستان‌ در دهان‌ مرده‌ زمرد قرار می ‌دادند تا در آن‌ دنیا بهتر تکلم‌ کند.


آن‌ چه‌ مسلم‌ است‌ این‌ که‌ زمرد واژه‌ای‌ یونانی‌ نیست، چون‌ تا امروز این‌ سنگ‌ در یونان‌ مشاهده‌ نشده ؛ بلکه‌ در قدیم‌ زمرد ترکمنستان‌ (اوزوم‌ رود)از راه‌ جاده‌ ابریشم‌ به‌ اروپا برده‌ شده‌ است؛ چون‌ در چشم‌ بسیاری‌ مجسمه‌ های‌ خدایان‌ اساطیری‌ زمرد به‌ کار می‌ رفته‌ است. 

زمرد و آکوامارین‌ AQUAMARINE جزو گروه‌ بریل‌ BERYL هستند و گرانبهاترین‌ سنگ‌ این‌ گروه‌ زمرد است. 

رنگ‌ سبز زمرد در مقابل‌ نور طبیعی‌ یا نور مصنوعی‌ و یا حرارت‌ تغییر ناپذیر است. البته‌ حرارت‌های‌ بسیار بالا آن‌ را دگرگون‌ می‌کند. بلورهای‌ زمرد ناخالصی‌های‌ متعددی‌ از قبیل‌ گاز، مایعات‌ و حباب‌ دارند که‌ هر چه‌ این‌ ناخالصی‌ها بیشتر باشد، زمرد مات‌ و کـِدرتر خواهد بود.

البته‌ اکثر زمردها ناخالصی‌ دارند که‌ جواهر فروشان‌ اصطلاحاً به‌ آن‌ «یخ» می‌ گویند.یکی‌ از راه‌های‌ تشخیص‌ زمرد اصل‌ از زمرد بدلی‌ و ساختگی‌ ،همین‌ ناخالصی‌ هاست .

اولین‌ معادن‌ زمرد در عصر باستان‌ و در جنوب‌ مصر کشف‌ شده‌ که‌ در مقایسه‌ با زمردهای‌ امروزی‌ کیفیت‌ پایین ‌تری‌ داشته‌ است. امروزه‌ مهم ‌ترین‌ معدن‌ زمرد جهان‌ در کشور کلمبیا قرار دارد که‌ از قرن‌ شانزدهم‌ به‌ بعد، از آن‌ استخراج‌ می ‌شود. پیش‌ از آن‌ نیز به‌ وسیله‌ مردم‌ بومی‌ آن‌ یعنی‌ قوم‌ «اینکا» بهره برداری‌ می ‌شده‌ است. یکی‌ از معادنی‌ که‌ زمرد مرغوب‌ با کیفیت‌ عالی‌ از آن‌ استخراج‌ می‌ شود معدن‌ موزو(MUZO) است‌ که‌ زمرد شفاف‌ با رنگ‌ سبز سیر دارد. دیگر معدن‌ معروف‌ زمرد در کلمبیا، شیور(CHIVOR) است‌ که‌ استخراج‌ از آن‌ چند قرن‌ است‌ ادامه‌ دارد. دیگر معادن‌ مهم‌ زمرد در برزیل، پاکستان، افغانستان، روسیه، زامبیا، استرالیا، ماداگاسکار، تانزانیا، هندوستان‌ و اتریش‌ قرار دارند.

 


خواص شیمیایی و فیزیکی زمرد

زمرد

شکل بلورها : منشوری - بندرت قرصی شکل


سیستم تبلور: هگزاگونال


فرمول شیمیایی : (Al2Be3 (Si6O8


ترکیب شیمیایی: 


سختی :5 /7-8 


میزان شفافیت : شفاف تا نیمه‌شفاف


چگالی: 92/2-66/2


رنگ : زرد طلایی، زرد مایل به سبز، زرد صورتی، سبز زمردی، سفید و بی‌رنگ


جلا : شیشه ای - مات


نوع شکستگی : صدفی- نامنظم.


پاراژنز: اورتوز - کوارتز - تورمالین- توپاز -کاسیتریت


ژیزمان: کمیاب ; اتریش ، نروژ ، روسیه مصر ، کلمبیا ، زیمبابوه ، آفریقای جنوبی موزامبیک ، تانزانیا ، برزیل ، پاکستان استرالیا ، زامبیا و امریکا


تشابه کانی شناسی: آپاتیت - تورمالین - توپاز


محل تشکیل: پگماتیتی - هیدروترمال - پنوماتولیتی –دگرگونی

 


نگهداری از زمرد


زمرد با آن‌ که‌ سختی‌ بالایی‌ دارد، گوهری‌ بسیار ترد و شکننده‌ است‌ و مراقبت‌ ویژه‌ می‌خواهد. در مقابل‌ اسیدها مقاوم‌ است‌ و در برابر مواد شوینده‌ مثل‌ آب‌ گرم‌ و صابون‌ مشکلی‌ ندارد. اما در مقابل‌ حرارت‌ امکان‌ ترک‌ خوردن‌ آن‌ هست. بنابراین‌ باید هنگام‌ حرارت‌ دادن‌ و یا سوار کردن‌ نگین‌ بسیار دقت‌ کرد. جواهر فروشان‌ بسیاری‌ از زمردها را برای‌ اصلاح‌ رنگ‌ یا پـُر کردن‌ شیارها روغنی‌ می‌ کنند. این‌ روغن‌ به‌ مرور زمان‌ و یا با حرارت‌ خشک‌ می‌ شود و ممکن‌ است‌ بعضی‌ نقاط‌ زمرد بر اثر شست ‌و شو حالت‌ سفیدی‌ (سفیدک) پیدا کند که‌ می ‌توان‌ آن‌ را دوباره‌ با روغن‌ زیتون‌ (به‌ وسیله‌ یک‌ قلم‌ و کمی‌ پنبه‌ آغشته) اصلاح‌ و شفاف‌ کرد.


شارژ زمرد

در نگهداری  زمرد باید بسیار دقت کرد، چون سنگ سختی نیست و این را بدانید که اکثر روغن ها با پاک کننده های قوی و در مجاورت درجه حرارت زیاد از بین رفته، پاک می شوند. از پاک کننده های اولتراسونیک باید اجتناب کرد زیرا باعث خرد شدن سنگ خواهد شد 


این سنگ معمولاً بعد از هر بار استفاده در زیر آب جاری تخلیه می شود و می توان یک بار یا هر ماه در نور خورشید قرار داد تا دوباره شارژ شود

گوهرآرا

نويسنده مطلب خواص سنگ زمرد EMERALD

نظرات ( ۲ )

  1. Titia
    ۰۷ خرداد ۹۵ ، ۲۲:۵۳

    Det ser helt vildt godt ud. Jeg ville aldrig tro at det var første gang du laver en tittekant hvis du ikke havde skrevet det. :-)Jeg har set hendes fine DIY og har gemt den på pitrtnese. Den skal helt sikkert afprøves en dag. :-)

  2. ستاره
    ۲۱ تیر ۹۶ ، ۰۲:۲۵

    سلام. برای شارژ زمرد نوشتید که زیر اب جاری تخلیه شود. منظور از اب جاری... اب لوله کشی شهری هست یا اب رودخونه و چشمه ؟؟؟؟ 

    • گوهرآرا
      ۲۱ تیر ۹۶، ۱۰:۲۴

      سسلام فرقی نمیکنه ولی اب رودخانه و چشمه بهتره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی