سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

درباره لعل

درباره لعل

لعل


لعل

لعل طبیعی سنگ جواهری است که در دنیای جواهرات تجاری ، به اندازه یاقوت سرخ شناخته شده نیست، اما گوهریست که تبدیل به یکی از سنگ های مورد علاقه های تاجران سنگ های قیمتی و گردآورندگان گوهر شده است.

لعل

لعل طبیعی سنگ جواهری است که در دنیای جواهرات تجاری ، به اندازه یاقوت سرخ شناخته شده نیست، اما گوهریست که تبدیل به یکی از سنگ های مورد علاقه های تاجران سنگ های قیمتی و گردآورندگان گوهر شده است. حتی ممکن است گفته شود که لعل فقط برای خبرگان وادی سنگ، جواهر است. چه چیزی گوهرشناسان را تا این حد به این سنگ علاقمند کرده است؟

لعل-اسپینل-spinelاسپینل یک آلومینات منیزیم است که رنگ سرخ آن بخاطر وجود کروم و آهن می باشد. این سنگ بسیار سخت بوده (سختی 8 در مقیاس موس) و بلوری مکعب شکل ، مانند یک الماس، را تشکیل می دهد. اسپینل در بلورهای هشت وجهی پدید می آید، و فاقد هرگونه شکافی است (بر خلاف الماس). با توجه به پراکندگی بسیار عالی لعل ، گوهر اسپینل ممکن است رنگ آتشین زنده(vivid fire) داشته باشد، و شدت رنگ لعل تا حدی به خاطر این این واقعیت است که لعل تک انکساری است. بیشتر سنگ های قیمتی انکسار مضاعف دارند؛ در واقع تنها الماس، لعل و گارنت تک انکسار هستند.

لعل

 اسپینل معمولا به عنوان یک ماده معدنی دگرگونی در سنگ آهک تشکیل می شود.  این سنگ جواهر را در چاله های شن و ماسه و به شکل سنگریزه نورد شده، کشف کردند. اسپینل امروز در درجه اول در برمه (Burma)، سریلانکا (Sri Lanka)، تانزانیا(Tanzania) و تاجیکستان (Tajikistan) و اغلب به همراه کروندوم" corundum" (یاقوت -ruby - و یاقوت کبود "sapphire") استخراج می شود. سنگ های بزرگ بسیار کمیاب هستند؛ یک لعل برمه ای 10 قیراطی، عملا وجود ندارد. بیشتر یاقوت های سرخ برمه ای، زیر 2 قیراط هستند، اما برخی از یاقوت های سرخ بزرگتر هم مشاهده شده اند که از تانزانیا ریشه می گیرند. در ادامه این مقاله به موضوع رنگ این گوهر زیبا و نیز راز آن خواهیم پرداخت.

 

رنگ های لعل

لعل

رنگ های لعل-color of spinelرنگ هایی که بیش از هر رنگ دیگری کلکسیونرها بدنبالش هستند قرمز، صورتی گرم، و نارنجی آتشین است. هرگونه لعل (spinel) با وزن بالای 2 قیراط کمیاب است. ارزشمندترین لعل به رنگ های قرمز یا قرمز-نارنجی است. اما یکی از جاذبه های لعل این است که در طیف گسترده ای از رنگ های فوق العاده موجود است. برای لعل سرخ، بهترین رنگ ها متمایل به یاقوت سرخ (ruby) هستند، یعنی یک قرمز غنی، شدید و شبیه به چراغ قرمز راهنمائی و رانندگی. با این حال، لعل کمی بیشتر از یاقوت سرخ به قرمز آجری متمایل است (کمی بیشتر مایل به رنگ ارغوانی می باشد.) مانند تمام سنگ های قیمتی، لعلی که بیش از سایرین خواهان دارد نوع پر رنگ آن است که در عین حال نه بیش از حد روشن و نه بیش از حد تیره باشد. هرچه رنگ این سنگ به سمت صورتی های روشن یا قرمزهای گارنتی کمرنگ شود، ارزش لعل سرخ کاهش می یابد. لعل به رنگ آبی سیر –که بنام آبی کبالت (cobalt blue) شناخته شده، نیز یافت می شود. همچنین  دیگر رنگ های این سنگ قیمتی صورتی، بنفش، سبز -آبی، نقره ای، سرخ، برنز و نارنجی است. در عین حال یک گونه لعل مشکی هم در تایلند و استرالیا وجود دارد.

راز بزرگ لعل چیست؟

 پاسخ این است که لعل از بسیاری جهات برابر با یاقوت سرخ (ruby ) و یاقوت کبود (sapphire) است. با این تفاوت که یاقوت سرخ کمی سخت تر از لعل بوده (سختی 9 در برابر سختی 8 لعل) و لعل نیز نسبت به یاقوت سرخ حاوی ادخال های کمتری داشته و حرارت و درخشش بیشتری دارد. لعل هرگز حرارت دهی یا بهبودبخشی نمی شود؛ در واقع، هیچ بهبودبخشی شناخته شده ای برای بهبود رنگ یا شفافیت لعل وجود ندارد. این روزها تقریبا هر یاقوت سرخ مقرون به صرفه ای به نحوی بهبود بخشی شده است. درضمن، از آنجائی که لعل تک انکساری است و یاقوت سرخ انکسار مضاعف دارد، رنگ اولیه در لعل سرخ، خالص تر و شدید تر از قرمزهای موجود در بسیاری از یاقوت های سرخ بنظر می رسد. اما لعل به طور معمول 20 الی 50 درصد  قیمت یاقوت سرخ است و همین موضوع باعث می شود که لعل گوهر فوق العاده باارزشی در بازار که در آن قیمت سنگه ای خوب بطور سالانه در حال افزایش است، شود.

عرضه این گوهر زیبا بسیار محدود می باشد و صنعت طلا و جواهر به همین منظور نمی تواند بازار عرضه مناسب داشته باشد، به همین سبب لعل کمتر شناخته شده است و از ارزش زیادی برخوردار نیست. بنابراین لعل همچنان به طور عمده جزو سنگ های کلکسیونرهاست.


 اسپینل یک آلومینات منیزیم است که رنگ سرخ آن بخاطر وجود کروم و آهن می باشد. این سنگ بسیار سخت بوده (سختی 8 در مقیاس موس) و بلوری مکعب شکل ، مانند یک الماس، را تشکیل می دهد. اسپینل در بلورهای هشت وجهی پدید می آید، و فاقد هرگونه شکافی است (بر خلاف الماس). با توجه به پراکندگی بسیار عالی لعل ، گوهر اسپینل ممکن است رنگ آتشین زنده(vivid fire) داشته باشد، و شدت رنگ لعل تا حدی به خاطر این این واقعیت است که لعل تک انکساری است. بیشتر سنگ های قیمتی انکسار مضاعف دارند؛ در واقع تنها الماس، لعل و گارنت تک انکسار هستند.

 اسپینل معمولا به عنوان یک ماده معدنی دگرگونی در سنگ آهک تشکیل می شود.  این سنگ جواهر را در چاله های شن و ماسه و به شکل سنگریزه نورد شده، کشف کردند. اسپینل امروز در درجه اول در برمه (Burma)، سریلانکا (Sri Lanka)، تانزانیا(Tanzania) و تاجیکستان (Tajikistan) و اغلب به همراه کروندوم" corundum" (یاقوت -ruby - و یاقوت کبود "sapphire") استخراج می شود. سنگ های بزرگ بسیار کمیاب هستند؛ یک لعل برمه ای 10 قیراطی، عملا وجود ندارد. بیشتر یاقوت های سرخ برمه ای، زیر 2 قیراط هستند، اما برخی از یاقوت های سرخ بزرگتر هم مشاهده شده اند که از تانزانیا ریشه می گیرند. در ادامه این مقاله به موضوع رنگ این گوهر زیبا و نیز راز آن خواهیم پرداخت.

 


خواص جسمانی لعل:

لعل

لعل متعادل کننده سیستم های بدن و تصفیه کننده خون می باشد.

لعل تاثیر بسزایی در درمان بیماری های خونی، فشار خون، و جلوگیری از خونریزی دارد.

همچنین لعل برای ستون فقرات، سیستم ایمنی، بیماری های کبد و کلیه و بیماری های ریوی مفید می باشد.


خواص روحی لعل :


لعل در انسان عشق، شادمانی و اعتماد به نفس به وجود می آورد و احساس ترس، غصه، ناراحتی و پریشانی را دور می کند.


شارژ سنگ لعل :


اگر لعل در مقابل نور، هوا یا آفتاب قرار گرفته شود شارژ می شود.


گفتنی است :


لعل برکت و زیاد شدن روزی را نیز به همراه دارد.


بیشتر درباره لعل

لعل

یکی از سنگ‌های قیمتی که در ساخت انگشترها کاربرد دارد لعل است. متأسفانه توضیحات زیادی از لعل در کتاب‌های قدیمی و جدید وجود ندارد و می‌بایست برای تحقیق به اینترنت مراجعه نمود. هرچند که اطلاعات اینترنتی موجود نیز صرفاً ترجمه‌هایی خلاصه شده از منابع لاتین می‌باشند.


سنگ لعل در حال حاضر به دو شکل در بازار یافت می‌شود. سنگ اصلی با تراش‌های مختلف که به دلیل عدم قیمت گذاری ثابت، می‌توان آن را به هر قیمتی از ۳۰ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان خریداری نمود. اما آنچه که برای ما اهمیت دارد، نوع طلایی رنگ آن است که به لعل طلا معروف شده. نوع دومی که در بازار قابل تهیه بوده و از تنوع قیمتی و رنگی بالایی نیز برخوردار است، نوع تقلبی آن است! این نوع لعل‌ها ساخت کشورهای چین و هند بوده که به نام اصلی به فروش می‌رسند. قیمت این نوع لعل‌ها هم از ۲۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰ تومان می‌باشد که متأسفانه آن را با نام اصل با قیمت حداقل ۲۰۰ هزار تومان هم معامله می‌کنند. این نوع از لعل‌ها عموماً تهیه شده از سیترین و گاه خرده تراش‌های یاقوت هستند. در حال حاضر معادن لعل را می‌توان در تاجیکستان، ازبکستان و بخش‌های شمالی افغانستان یافت.


روی هم رفته باید اذعان داشت که لعل، گوهری کمیاب و بسیار قیمتی است. شناخت نوع اصلی و تقلبی آن تنها از طریق دقت در شفافیت و نداشتن ترک می‌باشد. همچنین جهت تشخیص اصالت تراش یمنی نیز می‌بایست به حاشیه کاملاً گرد آن توجه داشت. اصولاً سنگ تراشان یمنی به گرد تراشیدن احجار معروفند. اما خواص این سنگ ارزشمند و توضیحاتی که از اینترنت بدست آمده را در ادامه مطالعه می‌کنید.


لَعل (نار سنگ، حجر سیلان) یکی از سنگ‌های قیمتی است. لعل‌ها از دوره برنز به عنوان سنگ قیمتی و ساینده کاربرد داشته‌اند.

لعل

لعل واژه‌ای فارسی است و اصل آن لال بوده است. آن را در قدیم، لال، بدخشانی، بدخشی و ملخش نیز می‌نامیدند.


در لغتنامهٔ دهخدا به نقل از منابع قدیمی آمده است که: سنگی ظریف با سرخی درخشنده و از یاقوت سست‌تر است. رنگارنگ است سرخ و زرد و بیشتر سبز و بنفش و بهترینش سرخ بدخشانی است. در روزگار پیشین لعل نبوده است و بدین سبب در کتب ذکرش کمتر آمده ‌است و پس از آن در کوه بدخشان پیدا شد. در سر راه آذربایجان نیز معدن است اما لعل آن نارسیده است و تیره رنگ و با کبودی زند، از این‌ رو قیمتی ندارد.


صاحب آنندراج می‌گوید: معرّب لال، معدن آن مخفی بود تا در زمان خلافت اوایل عباسیان در ارض ختلان زلزله‌ای عظیم پدید آمده و کوه سکنان شکافته شده، کان لعل پیدا گشت و لعل را انواع می‌باشد: رمانی و پیازی و تمری و لحمی و عنابی و بقمی و ادریسی و دوشابی و لعل پیکانی و لعل عقربی و لعل قطبی و آن نگینه‌وار پهن باشد و بهترین آن عقربی است و بعد از آن پیازی و سپس تمری و رمانی و پیکانی، لعلی که آن را بر شکل پیکان تراشند و زنان آن را گوشواره سازند و ناب از صفات لعل است. حکیم مؤمن طبیعت آن را در گرمی و سردی معتدل مایل به حرارت می‌داند.


یک لعل مرغوب باید بتواند رنگ عسلی زیبایی منعکس کند. این جواهر طیف متفاوتی از رنگ‌ها دارد که شامل سایه های قرمز، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قهوه ای است. لعل آبی و سبز یا نوع سفید بی‌رنگ لعل رابطه ای با سیاره‌ی راهو ندارند. لعل تابناک و خالص، رنگ، درخشندگی و جلوه ای عالی دارد که تأثیرات منفی سیاره‌ی راهو را خنثی می‌کند و اگر راهو موقعیتی مناسب داشته باشد، این جواهر ترس را برطرف می‌کند، شافیت ذهن ایجاد می‌کند و باعث رشد معنوی می‌شود.


گرایشات عالی معنوی، علاقه به نیکی و فراغ از امور دنیوی و مادی، تأثیرگذاری و نفوذ در اجتماع، قدرت، شهرت، موفقیت سیاسی، ثروت همگی از خواص این گوهرند. این جواهر از ابتلا به این امراض جلوگیری می‌کند: سرطان، ترس، تشویش، بیماری‌های لاعلاج، اثر زهر.


آنچه مطالعه کردید برگرفته از سایت‌های مختلف بود. اما تاریخی‌ترین مکتوب درباره این سنگ مربوط به ولادت حضرت نبی اکرم (ص) می‌باشد. در روز سوم میلاد، عبدالمطلب گهواره ای برای پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خریدند. این گهواره از چوب خیزران مشکی ساخته شده بود. گهواره پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم دو حلقه از نقره سفید داشت، که رنگ آن مانند لعل زرد بود و گهواره را با حریر سفید پوشانده بودند. هرگاه پیامبر بیدار می‌شد، تسبیح خداوند می‌گفت و تکان دهنده گهواره، ملائکه پروردگار بودند.

لعل

اما در خاصیت اصلی لعل می‌بایست که به عزت و اقتدار و هیبت برای حامل آن در نزد جمیع خلایق و علی‌الخصوص بزرگان اشاره نمود. بنده سه تأثیر از خواص این سنگ که برکت، ازدیاد مال و هیبت هستند را شخصاً تجربه نموده‌ و یا مشاهده کرده‌ام و در حال حاضر به عنوان انگشتری از لعل طلا استفاده می‌کنم.

گوهرآرا

نويسنده مطلب درباره لعل

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی