سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

توپاز (ToPaz)

توپاز (ToPaz)

توپاز

توضیحات

توضیحات این کانی گاها در پگماتیتها، ریولیتها و رگه های کوارتزی یافت می شود. ولی عمدتا به صورت کانی فرعی در گرانیتها، به همراه فلوریت، تورمالین، بریل، کاسیتریت و همچنین نهشته های ابرفتی دیده شده است.

ویژگیهای عمومی سنگ

نام فارسی توپاز

نام لاتین Topaz

ترکیب شیمیایی Al2SiO4(F,OH)2

محل پیدایش Topasos جزیره ای در دریای سرخ

وجه تسمیه نام خود را از Topasos جزیره ای در دریای سرخ گرفته است.

موقعیت مکانی پگماتیتها، ریولیتها و رگه های کوارتزی

اسم های مترادف Chrysolithos ، Colorado Topaz ، Physalite ، Pyrophysalite ، Silver Topaz ، White Topaz

سالگرد ازدواج سالگرد ازدواج چهارم و نوزدهم

ویژگیهای فیزیکی سنگ

رنگ بی رنگ ، سفید ، آبی روشن ، سبز ، زرد ، زرد متمایل به قهوه ای ، قرمز

جلا شیشه ای

سیستم تبلور ارتورومبیک

ابعاد سلولی a = 4.35, b = 8.8, c = 8.4, Z = 4; V = 321.55 Den(Calc)= 3.76

کانی های مشابه Imperial Topaz ، Pyknite

سختی 8

رخ کامل (001)

رنگ اثر خط سفید

وزن مخصوص (چگالی) 3.6 - 3.4، میانگین = 3.5

شفافیت شفاف، نیمه شفاف


توپاز و سیترین،هر دو در جزیره ای در دریای مدیترانه یافت شده اند که در زمان های قدیم  توپازیوس نام داشته است.از آن جایی که این دو جواهر از نظر رنگ به هم شباهت زیادی دارند - اما نه در شکل و اندازه- اغلب با یکدیگر اشتباه می شوند.رنگ های رایج سنگ توپاز عبارتند از: قهوه ای،زرد،طلایی و آبی.توپاز نارنجی رنگی که متمایل به قرمز باشد بهترین نوع توپاز محسوب می شود و به نام توپاز سلطنتی یا امپریال توپاز معروف است.نارنجی،قرمز و صورتی کمیاب ترین رنگ های توپاز هستند و به راحتی می توانند با جواهرات دیگر اشتباه شوند.در سنگ توپاز خواص درمانی بسیاری انباشته شده است.مشهور است که توپاز یادگیری را افزایش می دهد،تنفس را تقویت می کند،از سرما خوردگی جلوگیری می کند،باعث افزایش خلاقیت می شود،باعث آرامش می شود،در کنترل خشم موثر است و در زخم ها به بازسازی بافت کمک می کند.توپاز در ارتقاء عقل و خرد به استفاده کننده آن کمک می کند چرا که در قرون وسطا به دیپلمات ها و سران دولت حلقه جواهر با نگین توپاز داده میشده است


توپاز آبی برای چهارمین سالگرد ازدواج و توپاز زرد برای بیست و سومین سالگرد ازدواج مناسب است.طبیعت به ندرت توپاز آبی رنگ میسازد.توپاز آبی اغلب بی رنگ و شفاف هستند و توپاز های آبی موجود در بازار به روش گرمایشی از توپاز بی رنگ ساخته شده اند.توپاز آبی رنگی که طور مصنوعی ساخته شده است در شرایط نگهداری مناسب و دقت کافی،رنگ خود را از دست نمیدهد.توپاز نباید در برابر حرارت قرار گیرد و مورد اصابت ضربه واقع شود.پس بهتر است توپاز در گوشواره و گردنبند و دستبند استفاده شود.معروف ترین رنگ توپاز آبی هم توپاز آبی سوئیس و توپاز آبی لندن است و هرچه رنگ توپاز آبی سیر تر باشد قیمتی تر است.با زیبایی و قیمت مقرون به صرفه توپاز،هر خریداری با بودجه متوسط نیز می تواند داشتن توپاز دا تجربه کند و از آن لذت ببرد.

توپاز بیشتر در رنگ های زرد و آبی موجود است. توپاز سمبل وقار و ابهت،‌ و نشانه‌ شادی‌ و موفقیت‌ است.


مصری‌ها سنگ‌ توپاز را سمبل‌ خورشید می‌ دانند. یونانیان باستان بر این اعتقاد بودند که این سنگ باطل کننده سحر و جادوست. رومیان اعتقاد داشتند که توپاز افزایش دهنده هوش و وفاداری است و برای درمان خونریزی و آسم نیز از آن استفاده می کردند. در برزیل توپاز سمبل دندانپزشکان است.


دشمن شماره یک توپاز ،اسید سولفوریک می باشد که باعث تخریب آن می شود. برای حفظ این سنگ از نگه داشتن این سنگ در کنار مواد شیمیایی به خصوص اسید ها پرهیز شود.


معادن این سنگ در کشورهای‌ سری لانکا، برزیل، مکزیک، آمریکا، برمه، استرالیا، ژاپن، روسیه‌ و ایرلند شمالی‌ قرار دارند.


توپاز هایی که از معادن ایرلند استخراج می شوند عموما به رنگ آبی روشن می باشد.


توپاز در اروپا بیشتر به‌ شکل‌ سنجاق‌ سینه، در کشورهای‌ شرقی‌ به‌ صورت‌ انگشتری،‌ و به‌ طور کلی‌ در دنیا بصورت انواع زیورآلات مردانه و زنانه استفاده‌ می‌ شود.


ژیزمان: تقریباََ کمیاب ; آلمان ، چک و اسلواکی ، ایرلند شمالی ، روسیه ، نروژ ،مکزیک ، نامیبیا ، ژاپن ، برزیل ، سری لانکا ، امریکا ، نیجریه و مون کلی

پاراژنز: فلوئوریت ، کوارتز ، کاسیتریت ، تورمالین ، میکا، فلدسپات، آپاتیت، بروکیت، کانی‌های تنگستن

ترکیب شیمیایی: AL2O3 = 55.4% ، SiO2 = 32.6% ، F = 20.7% ، Fe3+ ، Mg ، Cr ، Ti

تشابه کانی شناسی: برازلیانیت – بریل – فناسیت

خواص شیمیایی: به آهستگی در اسید سولفوریک گرم حل می‌شود. ذوب نمی‌شود.

منشا تشکیل: پنوماتولیتی – پگماتیتی – هیدرو ترمال – دگرگونی – آبرفتها (در حقیقت محل اصلی پیدایش تو‌پاز پگماتیت‌‌های وابسته به توده‌های نفوذی اسیدی تا متوسط می‌باشد و در پگماتیت‌هایی که غنی از مواد فومرولی هستند این کانی بهتر تشکیل می‌شود. توپاز از سیال‌های فلوئورداری تشکیل می‌شود که در طی مراحل پایانی انجماد سنگ‌های آذرین سیلیسی منشأ گرفته‌اند. توپاز در کاواک‌های گدازه‌های ریولیتی و پگماتیت‌های گرانیتی به ویژه در انواع قلع‌دار و رگه‌های هیدروترمالی نیز یافت می‌شود)

توپاز

سایر مشخصات: کانی توپاز به وسیله شکل، رخ قاعده‌ای، سختی بالا (۸) و گرانی ویژه وزن مخصوص زیاد آن قابل شناسایی است. شعله فوتک بر آن بی‌اثر است و در برابر اسیدها نامحلول است. پودر آن به دلیل وجود آلومینیوم با محلول نیترات کبالت به رنگ آبی درمی‌آید دارای لومینسانس زرد طلائی – کرم – سبز توپاز بر اثر حرارت و تابش اشعه ایکس تغییر رنگ می‌دهد. رنگ آبی بسیار تیره رنگ این کانی مصنوعی است و بر اثر تاباندن پرتو ایکس، ذرات آلفا و پرتو گاما و عمل‌‌آوری گرمایی بر روی نمونه‌های بی‌رنگ توپاز به وجود می‌آید. در اثر حرارت زیاد توپاز زرد به رنگ صورتی، بی‌رنگ یا آبی درمی‌آید.

 

اسکار وایلد در یکی‌ از کتاب‌های‌ خود می ‌گوید: من‌ توپازهایی‌ دارم‌ به‌ رنگ‌ زرد، همسان‌ چشم‌ ببر؛ به‌ صورتی‌ چشم‌ کبوتران‌ و سبزی‌ چشم‌ گربه‌ها.توپاز به‌ رنگ‌های‌ زرد، قرمز مایل‌ به‌ قهوه‌ای، آبی‌ روشن، صورتی‌ متمایل‌ به‌ قرمز، و سبز روشن‌ یافت‌ می ‌شود. مرغوب ‌ترین‌ رنگ‌ توپاز صورتی‌ است؛ اما در بین‌ جواهر فروشان‌ و مصرف ‌کنندگان‌ توپاز، رنگ‌های‌ زرد و قهوه‌ای‌ معروف ‌تر و متداول ‌تراست.



از دیگر ویژگی های این سنگ افسانه ای، رابطه ی میان میزان آب تشکیل دهنده ی توپاز و رنگ این سنگ هاست؛ هر چه میزان آب تشکیل دهنده ی سنگ بیشتر باشد رنگ توپاز از زرد تا قهوه ای متغیر خواهد بود اما وقتی میزان آب توپاز کمتر باشد رنگ توپاز آبی و یا حتی بیرنگ می شود.


به طور کلی، توپاز از مهم ترین سنگ های قیمتی بشمار می آید که از گذشته های دور در تزئین جواهرات مورد استفاده قرار می گرفته است.. از مهم ترین معادن توپاز می توان به استرالیا، برزیل، برمه، پاکستان، سریلانکا، روسیه، مکزیک و نیجریه اشاره کرد. با توجه به علاقمندی ایرانیان به سنگهای قیمتی و از جمله آنها توپاز، آرگو با وارد کردن و تراشیدن این سنگ زیبا دسترسی علاقمندان را بسیار آسان کرده است.


چرا توپاز را انتخاب کنید؟

توپاز

توپاز جواهری است که یک مقدار دسته کم گرفته شده است اما با این حال توپاز،جواهری است مقرون به صرفه،با درجه سختی بسیار بالا و همچنین درخشندگی و شفافیت عالی.در اصل الماس معروف براگانزا که سنگی است معادل 1860 قیراط که متعلق به خانواده سلطنتی پرتقال،مشخص شد که توپاز سفید است.این بدان معنی است که سنگ توپاز تا چه حد میتواند زیبا و درخشنده باشد.تا آن حد که میتواند به جای زیباترین و گران قیمت ترین جواهر کل زمان یعنی الماس، اشتباه گرفته شود



برچسب ها

ToPaz توپاز

گوهرآرا

نويسنده مطلب توپاز (ToPaz)

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی