سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

Corundum (کروندوم)

Corundum (کروندوم)

کروندوم

توضیحات

نام علمی معدنی دو سنگ یاقوت کبود (saphier) و یاقوت سرخ (Ruby) می باشد.رنگ قرمز آن یاقوت سرخ (Ruby) بوده و باقی اشکال و گونه ها یاقوت کبود (saphier) می باشد.


ویژگیهای عمومی سنگ

نام فارسی کروندوم

نام لاتین Corundum

ترکیب شیمیایی Al2O3

وجه تسمیه مشتق شده از زبان سانسکریت خود (kuruvinda) به معنای یاقوت سرخ (ruby) می باشد.

موقعیت مکانی سنگ های دگرگونی

اسم های مترادف α-Aluminaa-Corundum، α-Corundum،Alumina Ayatite Corinendum،Corinindum،Corivendum ،Corivindum ،Corrindon ،Corundite ،Corundum-α ،Corundum-alpha،Corundumite،Harmophane Karund،Korunduvite،Soimontite ،Spath ،Adamantin ،White Sapphire ،Zircolite

ویژگیهای فیزیکی سنگ

رنگ بی رنگ ، آبی ، قرمز ، صورتی ، زرد ، خاکستری ، قهوه ای طلایی

جلا شیشه ای - الماسی

سیستم تبلور تری گونال

ابعاد سلولی a = 4.751, c = 12.97, Z = 6; V = 253.54 Den(Calc)= 4.01

ضریب شکست 1.76-1.77

کانی های مشابه یاقوت کبود (saphier)

سختی 9

رخ مشاهده نشده است

رنگ اثر خط ندارد

وزن مخصوص (چگالی) 3.98-4.1، میانگین = 3.997

شفافیت شفاف، نیمه شفاف، مات

 

واکنش با اسید : نامحلول است

رنگ : دارای ته‌رنگ قهوه‌ای، صورتی یا آبی، گاهی بی‌رنگ


 

به فرمول شیمیایی AL2O3 و در سیستم هگزاگونال متبلور می‌شود. رنگ آن خاکستری مایل به کبود یا خاکستری مایل به زرد می باشد. بلورهای شفاف آن به رنگهای مختلف دیده شده است. این بلورهای به عنوان جواهر مورد استفاده قرار می گیرند. به نامهای یاقوت کبود سفیدوش (بی‌رنگ) یاقوت (کبود) یاقوت (سرخ) توپاز خاوری (زرد) آمیتسیت خاوری (بنفش) زمرد خاوری (سبز) و کروندوم ستاره ای و در بعضی از آنها که بی‌رنگ است خاصیت اوپالسانی به شکل ستاره‌ای با 6 بازو دارد. این پدیده در اثر وجود انکلوزیونهای میکروسکوپی از مواد خارجی درون آن است. نوع قرمز آن که به عنوان جواهر به کار می‌رود، سافیر نام دارد که به رنگهای سفید و کبود هم دیده می‌شود. سختی بالایی دارد که برابر 9 می‌باشد و در اسیدها غیرمحلول است.

کروندوم

خواص تشخیص:  این کانی از سختی زیاد و جلای الماسی تا شیشه‌ای و همچنین از چگالی آن 3/95 تا 4/10 می‌شناسیم. غیرقابل گدازش است و نامحلول می‌باشد و در اثر دگرسانی به میکا تبدیل می شود.


پیدایش: به عنوان کانی فرعی در سنگهای آذرین و دگرگونی مانند مرمر شیست و گنایس فراوان دیده می‌شود و در سنگهای سیلیسی غیر اشباع هم دیده می‌شود. این کانی همچنین در بلورهای درشت پگماتیتها وجود دارد. در میان رسوبات آواری و ماسه‌های رودخانه‌ای نیز یافت می‌شود.


کاربرد: کروندوم معمولی به صورت سنگ سمباده استفاده می‌شود کروندوم مصنوعی به مقدار زیادی از بوکسیت بدست می‌‌آید. ارزش جواهری نیز دارد به عنوان سنگ ساعت یا ابزار علمی نیز استفاده می‌شود.


علت نامگذاری:  که از کلمه هندی گرفته شده به نام کارونتاط است.


گوهرآرا

نويسنده مطلب Corundum (کروندوم)

نظرات ( ۱ )

  1. Esther
    ۰۷ خرداد ۹۵ ، ۲۱:۱۱

    So she goes from the arms of a jeans and sweatshirt kind of guy to a suit? She;28#17&s got a wide array of tastes, this girl. But the wallet wants what the wallet wants, Saya kira.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی