سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

آیا تاکنون در ایران الماس کشف شده است؟

 آیا تاکنون در ایران الماس کشف شده است؟

انواع الماس

الماس در سیبرى، استرالیا، بوتسوانا، برزیل، هندوستان و روسیه استخراج مى گردد. در ایران، کمربندهاى افیولیتى جزء مناطق مستعد اکتشاف الماس مى باشند.


   

   اما به نقل از بخش اخبار و رویدادهای سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور (دوشنبه 27 فروردین 1386) ذکر می گردد:

   در پى کشف ذراتى از الماس در استان سیستان و بلوچستان و شائبه وجود ذخایر الماس در کشور، مدیر اکتشاف سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات معدنى کشور از عدم احتمال وجود این ماده معدنى با ارزش در ایران خبر داد. بهرو برنا مدیر اکتشاف سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات معدنى کشور، افزود: وجود ذراتى از سنگ‌هاى قیمتى حاوى الماس چندى پیش در منطقه کوه سفید سراوان استان سیستان و بلوچستان به سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات معدنى کشور گزارش شده است که پس از بررسى‌هاى لازم مشخص شد وجود الماس در این منطقه به علت دگرگونى بسیار بالا مى‌تواند محتمل باشد. همچنین قطعات مشکوکى نیز در رسوب آبرفتى کوه سرخ سیستان دیده شده اما به عنوان یک ذخیره اقتصادى نمى‌توان روى این ذخایر حساب باز کرد. وى گفت: ایران از لحاظ زمین‌شناسى کشور جوانى است و از نظر علمى وجود الماس به شکل ذخیره اقتصادى آن طور که در کشورهاى چین، هند، روسیه و آفریقاى جنوبى است، وجود ندارد.


   بزرگترین الماس جهان چه اندازه بوده است؟


بزرگترین سنگ الماسی که تا کنون در جهان یافت شده است با 3106 قیراط وزن با نام کولینان است که در سال 1905 میلادی یافت شد، دومین آن 995 قیراط وزن داشتند و سومین آن ها الماس 530 قیراتی با نام ستاره بزرگ آفریقا به شمار می‌رود. هر سه در آفریقای جنوبی پیدا شده بودند. 




آیا درست است که اشعه ایکس از الماس عبور نمی کند؟


الماس بطور طبیعى تحت فشارهاى زیاد اعماق زمین و در زمانى طولانى شکل مى‌گیرد , به این دلیل بسیار سخت است که اتمهای آن با پیوندهای بسیار قوی به هم متصل شده‌اند و یک شبکه مستحکم را بوجود آورده‌اند. بنابراین به علت ساختار شبکه بلوری الماس، اشعه ایکس از این بلور عبور نمی کند بلکه منعکس می شود و از این خاصیت می توان برای تشخیص الماس حقیقی از انواع بدل آن استفاده نمود. 

   

   در الماس اتمهای کربن توسط پیوندهای کووالانسی در یک ساختمان سه بعدی به هم متصل هستند. این مواد نقاط ذوب و جوش بالا دارند، فوق العاده سخت بوده و نارسانا‌ بوده و در تمام حلالهای معمولی نامحلولند و این بعلت داشتن پیوندهای کووالانسی فراوان آنهاست که برای فرو ریختن ساختمان بلوری باید گسسته شوند. 

   

   آزمایشگاه آنتورپ و چند تایى در سراسر جهان براى تشخیص الماسهاى مصنوعى بطور عمده از دو نوع دستگاه استفاده مى‌کنند. در دستگاه نوع اول با تابش نور به الماس مشخصات طیفى نور جذب یا ساطع شده تجزیه و تحلیل مى‌شود. اگر نشانه‌هایى از الماس مصنوعى مشاهده شد، آزمایشگاه دستگاه دوم را بکار مى‌گیرد که این دستگاه براى آشکار ساختن ساختار درونى کریستال از نور فرابنفش استفاده مى‌کند. این دستگاهها نقصهاى موجود در الماس را حتى در مقیاس میکروسکوپى یا اتمى نیز بررسى مى‌کنند.


چرا الماس شفاف رنگ است درحالی که گرافیت با همان فرمول مشکی میباشد؟

درست است که هر دو یک فرمول دارند اما شرایط تشکیل این دو بیسار متفاوت است الماس در شرایط فشار و حرارات بالا تشکیل می‌شوند برای همین هم بالاترین درجه سختی(10) را دارد از طرفی تفاوت رفتار و خواص گرافیت و الماس را به نوع اتصال و پیوند شیمیایی اتم‌‌های کربن نمی‌‌توان نسبت داد زیرا در هر دو شکل این ماده - که تنها دارای اتم‌‌های کربن است - یک نوع پیوند شیمیایی وجود دارد. بلکه علت در "چگونگی اتصالات و پیوندهای شیمیایی" این دو شکل کربن است. در گرافیت اتم‌‌های کربن شش ضلعی‌‌های پیوسته‌‌ای شبیه به یک لانه زنبور تشکیل می‌‌دهند که در یک سطح گسترده شده است. لایه‌‌های شش ضلعی ساخته شده با قرار گرفتن روی هم، حجمی را تشکیل می‌‌دهند که به آن گرافیت می‌‌گوییم. واضح است که در ساختار گرافیت دو نوع اتصال وجود خواهد داشت: یک نوع اتصال، اتصالی است که بین اتم‌‌های کربن هر لایه لانه زنبوری وجود دارد و جنس آن از نوع پیوند کوالانسی است. نوع دوم اتصالی است که لایه‌‌های لانه زنبوری را به یکدیگر وصل می‌کند. بدیهی است که این نوع از جنس اتصالات اولیه یعنی پیوندهای اتمی نیست. بنابراین پیوند به هم پیوستگی دوم - که قدرت به هم پیوستگی لایه‌‌ها را مشخص می‌‌کند - ضعیف‌‌تر از اتصال اولیه که یک پیوند کوالانسی است، خواهد بود. پس می‌توان انتظار داشت که گرافیت، در جهت صفهات لانه‌زنبوری به دلیل داشتن پیوند قوی کووالانسی استحکام بالایی داشته باشد؛ بالعکس، این ساختار در جهت عمود بر صفحات لانه زنبوری به علت وجود پیوند ضعیف ثانویه بین لایه‌ها، به مراتب کمتر از استحکام درون آنها، دارای مقاومت است. از طرفی به دلیل پیوندهای ضعیف بین لایه‌‌ای انتظار می‌‌رود که با اعمال نیرویی بیشتر، لایه‌‌های لانه زنبوری بتوانند بر روی یکدیگر بلغزند.

   

   <در مقابل ساختار لایه‌ای گرافیت، الماس دارای یک ساختار شبکه‌ای است. در گرافیت پیوندهای اولیه یعنی پیوندهای اتمی تنها در یک سطح (در یک وجه) برقرار می‌‌شود در حالی که در ساختار الماس این پیوندها به صورت شبکه‌‌ای سه بعدی فضا را پر می‌‌کنند. در ساختار گرافیت هر اتم کربن با سه اتم کربن دیگر اتصال اتمی از جنس کوالانسی ایجاد می‌‌کند، در حالی که در ساختار الماس هر اتم کربن با چهار اتم کربن دیگر پیوند اتمی و از جنس کوالانسی برقرار می‌نماید.

   


آیا راه دیگری برای برش الماس بجز استفاده از لیزر و پودر الماس است؟ 

 الماس توسط خود الماس برش داده می شود، الماس در دو جهت دو رخ متفاوت دارد که از جهت سخت آن برای برش استفاده می شود.

  

 


روشی که اینک به طور معمول برای برش الماس استفاده می شود، روش پرتو لیزری است. از نظر تئوری روش های دیگری نیز وجود دارند مانند استفاده از مواد با سختی های بیش از 10 که مواد با سختی تا 15 به طور مصنوعی تهیه شده اند.


  امروزه الماس به کمک دستگاه های فوق پیشرفته لیزر برش داده می شود. یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاههای برش و صیقل الماس موسسه HRD در انتورپ بلژیک است .


برای برش شیشه از چه نوع الماسی استفاده می شود؟


برای برش شیشه از تیغه های الماسه که از الماس مصنوعی و صنعتی ساخته شده اند استفاده می شود.


چه اسیدی الماس را خراب کرده و میتواند سطوح الماس را مخطط کند؟


هیچ اسید و بازی روی الماس تاثیر نمی گذارد

گوهرآرا

نويسنده مطلب آیا تاکنون در ایران الماس کشف شده است؟

نظرات ( ۱۰ )

  1. .....
    ۲۲ آبان ۹۶ ، ۱۹:۰۷

    خب بد نبود...

  2. حسین
    ۱۵ آذر ۹۶ ، ۲۳:۵۷

    الماس سیاه را چگونه لشناسیم

    • گوهرآرا
      ۱۶ آذر ۹۶، ۱۲:۳۱

      شناسایی الماس سیاه از بدلش بسیار سخته

  3. بیتا
    ۰۴ بهمن ۹۶ ، ۰۰:۲۹

    اگر الماس برای فروش داشتید تماس بگیرید 09227164685

  4. hamid
    ۲۹ اسفند ۹۶ ، ۲۳:۳۳

    هرکسی الماس برای فروش داره با این شماره تماس بگیره با قیمت عالی وکارشناسی درمحل.09171456510

  5. Dyved
    ۱۹ فروردين ۹۷ ، ۰۵:۱۵

    با سلام و احترام فراوان به تمامی دوستان و هموطنان عزیز و سرورم , اینجانب خریدار هر نوع سنگ قیمتی ,چه یک قیراط و چه هزار قیراط هستم و اگر هم کسی سنگی معمولی ولی بسیار زیبا و خارق العاده و کمیاب کلکسیونی داشته باشه خریدارم البته اگه سنگ ارزشمند بود بر اساس قیمتی که در ایران هست و توافق دوطرف انجام و مبلغ نیز مستقیم از حساب ارزی بانک ملی به شماره کارت بنام کسی که فروشنده است انجام میگیرد و بجز این حالت هیچگونه پرداخت نقدی و یا چرتو پرت ایران که شایعه بین همه است مثل دلار و سکه و غیره ,,, انجام نمیگرد , با سپاس فراوان ۰۹۰۳۰۱۸۰۴۱۴

  6. سعید
    ۲۱ شهریور ۹۷ ، ۱۱:۱۷

    باسلام من یک الماس سیاه تراش برلیان ووزن19/72قیراط دارم اگرخریداربودین تماس بگیرین ممنون .شهرکی 09354537054

  7. فرید گودرزی
    ۱۲ اسفند ۹۷ ، ۰۳:۵۱

     ما آزمایشگاه کانی شناسی داریم و برای سنگ شما شناسنامه معتبر صادر میکنیم با این شماره تماس بگیرید تا راهنمایی کنم ۰۹۱۳۱۶۹۹۸۴۳

  8. فرید گودرزی
    ۱۲ اسفند ۹۷ ، ۰۳:۵۴

     ما آزمایشگاه کانی شناسی داریم و برای سنگ شما شناسنامه معتبر صادر میکنیم با این شماره تماس بگیرید تا راهنمایی کنم ۰۹۱۳۱۶۹۹۸۴۳ نهصد و سیزده صد و شصت ونه نود وهشت چهل و سه

  9. داریوش
    ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۱۸:۰۰

    یک سنگ راف الماس  با در جه رنگ Aبرای فروش  مو جود است   تماس  یا پیام بگذارید

    • گوهرآرا
      ۳۰ آبان ۰۲، ۱۱:۲۰

      سلام لطفا عکس بفرستید

      09146068609
      تلگرم یا واتساپ

  10. daruosh
    ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۱۸:۲۵

    یک قطعه سنگ راف الماس  دوقلو با ساختار بلور  چهار وجهی وسیستم کوبیک نوع درجه رنگ  وثبت  ان درجه A برای فروش  در مشهد تماس ویا پیام بگذارید  با شماره 09150391406

    • گوهرآرا
      ۳۰ آبان ۰۲، ۱۱:۲۰

      سلام لطفا عکس بفرستید

      09146068609
      تلگرم یا واتساپ

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی