سنگ ها، راهی زیبا برای رسیدن به آرامش طبیعت
به گوهرآرا خوش آمديد

زبرجد  پریدوت(peridot)

زبرجد  پریدوت(peridot)

زبرجد peridot

پریدوت گونه گوهری از ماده معدنی الیوین است. ترکیب شیمیایی آن شامل آهن و منیزیم است و آهن عامل رنگ سبز مایل به زرد جذاب آن است.

 این گوهر اغلب در سنگ‌های آتشفشانی به نام بازالت وجود دارد که سرشار از این دو عنصر است.

زبرجد

منشا معدنی: الیوین
فرمول شیمیایی: (MgFe)2SiO4
رنگ: سبز مایل به زرد
ضریب شکست: 1.65 تا 1.69
دوشکستگی: 0.035 تا 0.038
وزن مخصوص: 3.34
سختی Mohs: 6.5 تا 7

معدنچیان جواهر، پریدوت را به صورت گره های نامنظم (سنگ های گرد با کریستال های پریدوت در داخل) در برخی جریان های گدازه در ایالات متحده، چین و ویتنام و به ندرت به صورت بلورهای بزرگی که رگه ها یا حفره هایی را در انواع خاصی از سنگ های مذاب جامد پوشانده اند، می یابند. منابع دومی عبارتند از فنلاند، پاکستان، میانمار و جزیره زبرگاد.

زمین شناسان بر این باورند که هر دو نوع ذخایر مربوط به گسترش کف دریا است که زمانی رخ می دهد که پوسته زمین شکافته شود و سنگ های گوشته آن به سطح بالا رانده شوند. گاهی اوقات - مانند میانمار - این سنگ‌ها می‌توانند با حرکت‌های بعدی زمین تغییر، تغییر شکل داده و در رشته‌کوه‌ها ادغام شوند.

به ندرت، پریدوت می‌تواند منبعی فرازمینی داشته باشد، زیرا در شهاب‌سنگ‌هایی که به زمین سقوط کرده‌اند، وجود دارد.

محدوده رنگ پریدوت باریک است، از رنگ سبز قهوه ای تا سبز مایل به زرد تا سبز خالص. سبز مایل به زرد رایج ترین رنگ پریدوت است که در جواهرات دیده می شود.

تاریخچه و فرهنگ پریدوت

پریدوت همیشه با نور همراه بوده است. در واقع، مصریان آن را "گوهر خورشید" می نامیدند. برخی بر این باور بودند که از صاحبش در برابر "ترس های شبانه" محافظت می کند، به خصوص وقتی طلایی شده باشد. برخی دیگر جواهرات را روی موهای الاغ می‌بندند و به بازوی چپ خود می‌بندند تا ارواح شیطانی را از خود دور کنند.

زبرجد

واژه پریدوت از واژه عربی «فریدات» به معنای گوهر گرفته شده است. بیشتر پریدوت ها در اعماق زمین تشکیل شده و توسط آتشفشان ها به سطح منتقل می شوند. برخی نیز با شهاب سنگ ها به زمین آمدند، اما این پریدوت فرازمینی بسیار نادر است و به احتمال زیاد در یک فروشگاه جواهر فروشی دیده نمی شود.


سوابق اولیه نشان می دهد که مصریان باستان یک جواهر سبز زیبا را در جزیره ای در دریای سرخ به نام توپازیوس استخراج کردند که امروزه به نام جزیره سنت جان یا زبارگاد شناخته می شود.
افسانه ها حاکی از آن است که این جزیره پر از مارها بود و استخراج معدن را ناخوشایند می کرد تا اینکه یک فرعون مبتکر آنها را به دریا راند. از زمان های قدیم، مردم این سنگ را که امروزه به نام پریدوت شناخته می شود، با سنگ های دیگر اشتباه می گرفتند. این یکی از مواردی بود که به عنوان "توپاز" برچسب گذاری شده بود.

برخی از مورخان معتقدند که مجموعه زمرد معروف کلئوپاترا ممکن است در واقع پریدوت بوده باشد. مردم در قرون وسطی همچنان پریدوت را با زمرد اشتباه می گرفتند. برای قرن ها، مردم باور داشتند جواهراتی که زیارتگاه سه پادشاه مقدس در کلیسای جامع کلن آلمان را تزیین می کردند، زمرد بودند. آنها در واقع پریدوت هستند.

عوامل کیفیت پریدوت
 پریدوت برای بسیاری از انواع جواهرات به راحتی در دسترس است. حتی در کیفیت های تجاری معمولی می تواند بسیار مقرون به صرفه و جذاب باشد. Peridot همچنین می‌تواند در
اندازه‌های بزرگ و رنگ‌های بسیار شدید عرضه شود تا متمایزترین متخصص سنگ‌های قیمتی رنگی را راضی کند.

رنگ
رنگ پریدوت از سبز خالص تا سبز مایل به زرد تا زرد مایل به سبز متغیر است. بهترین رنگ سبز بدون هیچ گونه رنگ زرد یا قهوه ای است. رنگ های این جواهر در سنگ هایی با وزن 10 قیراط و بالاتر در بهترین حالت خود قرار دارند. پریدوت با کیفیت پایین مایل به قهوه ای است.

سنگ های سبز خالص نادر هستند و بیشتر پریدوت ها سبز مایل به زرد هستند. سنگ های باکیفیت تر رنگ شدیدی دارند. بیشتر سنگ هایی با بهترین رنگ از میانمار و پاکستان می آیند.

وضوح
بیشتر مواد با کیفیت بهتر و کالیبره شده و تکه‌های بزرگ‌تر موجود در بازار، هیچ ضمیمه قابل رویت در چشم ندارند، با لکه‌های سیاه ریز – در واقع کریستال‌های معدنی کوچک – قابل مشاهده در زیر بزرگنمایی. سایر اجزای رایج در پریدوت، انعکاسی‌های دیسک‌شکل بازتابنده به نام «پدهای زنبق» هستند.

زبرجد peridot

آخال های قابل مشاهده، به ویژه لکه های تیره، ارزش پریدوت را کاهش می دهند. کاهش قابل توجهی در ارزش مواد با رنگ روشن با اجزای تیره برجسته وجود دارد.

برش
پریدوت در انواع مختلفی از اشکال و سبک های برش برش داده می شود. تولید شامل تمام اشکال استاندارد نگین مانند گرد، بیضی، گلابی، کوسن، مثلث و مارکی است.

سبک های برش نیز به خوبی نشان داده شده است. برش های درخشان با وجه های مثلثی و بادبادکی شکل، برش های پله ای با ردیف های متحدالمرکز وجوه موازی، و برش های مختلط که معمولاً از تاج های برلیانت برش و آلاچیق های برش پله تشکیل می شود، همه رایج هستند. برش های طراحی شده با دست و ماشین و همچنین کابوشن ها، مهره ها و حکاکی ها محبوب هستند.

وزن قیراط
برش های استاندارد پریدوت برای صنعت جواهرسازی شامل طیف گسترده ای از اشکال و اندازه ها است. این جواهر در اندازه های کوچکتر ارزان است، اما قیمت برای جواهرات بالای 10×8 میلی متر افزایش می یابد. بهترین پریدوت های بزرگ از میانمار – سابقاً برمه – و اخیراً از منبعی در ارتفاعات هیمالیا در پاکستان می آیند. اندازه ها و کیفیت های استانداردتر بیشتر می آیند

 

اینیستاگرام گوهرآرا پیج اینستاگرام مار را دنبال کنید Gohararagem


 

گوهرآرا

نويسنده مطلب زبرجد  پریدوت(peridot)

نظرات ( ۰ )
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی